tisdag 18 januari 2011

LITE KONST(IGT).

Som Anna skrev: helgens spelning på NU! var verkligen sjukt rolig. Anna och jag hånglade upp en älg (det finns bildbevis, men Anna har bilderna så ni får vänta tills hon lägger upp dem).

Jag har även hunnit med lite kultur. Försöker mig på åtminstone ett besök på något museum, galleri, teater eller liknande per helg. Den här helgen blev det Millesgården på fredagen och fotografiska museet på söndagen. Fotografiskas huvudutställning var Christopher Makos utställning Lady Warhol, men jag var inte alls särskilt förtjust i den. Däremot var Sarah Moons 12345 en trappa upp helt fantastisk (kanske för att hon bland annat fotat elefanter).

Millesgården bjöd på svenska surrealister: Halmstadsgruppen. Jag har aldrig varit något fan av surrealismen som konstform, däremot är jag otroligt fascinerad över konceptet. Surrealisterna måste väl ändå vara de som först och mest förstod vikten av det personliga varumärket. Tänk bara på Salvador Dalí - vem har bättre kunnat skapa en produkt kring sig själv och sitt varumärke (möjligtvis Andy Warhol då...)? Mustaschen, intervjuerna - allt han gjorde var för att upprätthålla och stärka sin image och visst lyckades han! Även tanken att illustrera sina drömmar är fascinerande, dock tilltalas jag inte att de surrealistiska resultaten.

I slutändan njöt jag mer av att strosa runt i parken, studera statyerna, se konstnärshemmet och den fantastiska arkitekturen.

/K










Inga kommentarer:

Sitemeter