måndag 5 juli 2010

Nyfiken i en strut

På tal om vakna nätter och att fördriva tiden så är jag en riktig Youtube-fantast. I julas lyckades jag spendera en hel dag med att kolla på analyser av Stanley Kubricks filmer (jag är också en riktig filmnörd) och i går kväll gick Flashdance på tv...

Nyfiken och kritisk som jag är, började jag genast ifrågasätta huruvida Jennifer Beals verkligen kunde sätta fem piruetter, volter och allt hon gör i auditionnumret. Något stämde inte.

Lite googlande bekräftade mina misstankar. Det är inte bara en professionell dansare vid namn Marine Jahan som gör alla dansnummer utan också en gymnast som gör volten och en manlig breakdansare som gör en back spin, något som inte kom fram förrän långt efter att filmen haft premiär och blivit en succé.

Men inte ger jag mig där, Youtube-ar Marine och hittar de här videorna:





Fattar ni vad det där är!? Jag blev helt till mig för det där måste helt klart ha varit inspirationen till den musikvideo som betytt mest för mig under mina tonår. Låten som fick mig att älska house och köpa en Ministry of Sound skiva och videon som inte bara spelades på repeat på en flatscreen på Laroy, i vad som kändes som ett halvår, utan även användes i den cheerleaderkoreografi jag gjorde i tvåan på gymnasiet.





Stackars Marine, hon har nog inte fått kredd för det där heller.

/A (som just insett att hon nog inte är riktigt klok)

Inga kommentarer:

Sitemeter