torsdag 18 november 2010

LISTAN KAN GÖRAS LÅNG...

Jag håller med Karin fullt ut. När jag började på Handels var det första året som det var lika många killar som tjejer som skrevs in. Ordet mångfald upprepades och den första uppgiften vi fick var att beskriva vad mångfald betyder för oss.

Det höll inte länge.

Vi var 300 stycken ivriga och driftiga ungdomar med 20,0 som alla hade stora drömmar och visioner och trodde oss ha världen för våra fötter.

Allt eftersom åren gick klippte killarna av sig håret och drog åt slipsknuten och tjejerna bytte diadem à la Blair till slätstrukna skjortor och strama tofsar. Mångfalden var till synes bortblåst. Vad som skedde med jämställdheten ska jag inte ens tala om. Men tro mig, de manliga kollegorna i styrelserummen kommer hålla varandra lika hårt om ryggen även om 20 år. Kanske inte utan att bli ifrågasatta, men det kommer att ta lång tid innan fördelningen är 50/50 som i aulan den där augustidagen på Sveavägen...

Jag skulle vilja bättra på Karins lista ännu mer, men tror faktiskt att jag väljer att göra det i ett annat format. Lovar att från och med nu presentera en ung tjej varje vecka som inspirerar mig och går sin egen väg. Stay tuned...

/A

Inga kommentarer:

Sitemeter