fredag 19 november 2010

SALVE!

Nu är vi i Kalmar och jag frågade Karin om inte det där stora tornet var en del av Kalmars fästing och var med i sommarlovsmorgon när vi var små? Frågade om den där fästingen flera gånger tills jag insåg att det heter fästning. Och nej, det var inte Kalmars fästning, för det existerar inte. Däremot finns Kalmar slott, men det var inte det jag såg. Så det enda jag lyckades pricka var det där med sommarlovsmorgon...

Antar att jag inte var särskilt intresserad av historielektionerna som barn, men tack SVT för att ni i alla fall lärde mig att det finns någon slags medeltida byggnad här och att salve betyder hej.

Nä... Man kanske borde sminka sig eller nåt nu? Två pigga tjejer idag, Karin var en kräkis hela natten igår så jag vill inte vara nära henne och jag ligger nedbäddad framför CSI. Men no worries, vi kommer tagga till!

/A

Inga kommentarer:

Sitemeter