torsdag 28 april 2011

ETT MÖTE

I går träffade jag världens härligaste kvinna.

Varje gång jag promenerar från jobbet tänker jag att jag ska gå in i den lilla second-handbutiken Saker & Ting på Sturegatan. Tyvärr har den bara öppet mellan 15 och 18 fyra dagar i veckan, så det har aldrig blivit av. Men i går klev jag så in i den pyttelilla butiken som får håren att resa sig på en sucker för vackra gamla kläder, såsom jag själv.

Att kliva in i butiken är som att kliva in i en helt annan värld, i ett helt annat årtionde. Men det var inte bara butiken som fick mig att häpna, utan framför allt Bie, kvinnan som äger den.

Det är svårt att förklara möten med människor som verkligen påverkar en på något sätt. Hur det känns som att man har umgåtts hela livet, samtidigt som allt är nytt och man vill veta allt om den andra.

Bie berättade en liten del av sin livshistoria för mig. Hur hon som tonåring spatserade i högklackat på Vimmerbys gator, till allas karlars stora lycka. Om hennes drömmar om Hollywoodglamour och en skådespelarkarriär. Om hur hon kom till Stockholm som 17-åring och såg sin drömbutik.

Jag blev kvar hos Bie i över en timma. När jag gick fick jag en kram, Bie lovordade mig och sade att jag måste komma tillbaka och prata med henne, och så fick jag en hundralapp för att gå och köpa Hennafärg till mitt hår.

Jag var alldeles tagen när jag gick ut från butiken.

Förövrigt köpte jag en underbar Valentino-klänning, ett halsband och ett fjäderdiadem. Dessutom hittade jag en klänning som jag skulle vilja gifta med i.

/K



Inga kommentarer:

Sitemeter