måndag 4 april 2011

SÅNT VI BORDE PRATA MER OM...

Skrattar fortfarande så att tårarna sprutar när jag ser den här som Natalia ritade i torsdags:

(Klicka så blir den större)

Anledningen till att hon ritat en sån vacker bild är vår diskussion om preventivmedel. Hon hade köpt Cerazette och jag blev på riktigt lite upprörd. Alla jag känner inklusive jag själv har fått konstiga biverkningar och mått riktigt pyton av de där små pillerna. När hon läste om "vanliga biverkningar" (viktökning, acne, minskad sexlust, humörsvängningar m.m.) så kastade hon dem med en gång.

Till råga på allt så var min gyn riktigt arg när vi pratade p-piller. För de piller som staten subventionerar till alla små tonårstjejer är de billigaste och sämsta pillren. De finns nya varianter som är så mycket bättre men de är självklart dyrare. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det är nån gubbe som sitter och bestämmer "piller som piller".

Hormoner ska man inte leka med i onödan och jag har läst lite för mycket på sistone om negativa effekter med p-piller, p-stavar och p-ringar. Så jag funderar på att skaffa spiral istället, trots skräckhistorier om hur ont det kan göra att sätta in och ökad risk för infektioner.

Jag skulle jättegärna vilja höra fler åsikter och erfarenheter med detta! Så kommentera, mejla eller vad som helst! Bara vi börjar prata om det.

/A

1 kommentar:

Anonym sa...

hej anna! jag har en hos hormonspiral och tycker att det är hur bra som helts! iof satte jag in den i samband med abort vilket var mindre kul, men jag vet inte riktigt om det gör ont att sätta in den om man inte är sövd.. men jag tror inte det! kankse lite obehag..

men hursomhelst har jag mått hur bra som helst efter jag gjorde detta för 2 r sedan. inga humösvängningar, minskad menstruation-nästan obefintlig, bra hy, bra sexlust.

Kan varmt rekommendera!!

Kram från en vän

Sitemeter