söndag 29 augusti 2010

Märklig art den där människan

Är det så här folk har det? Jobbar och sliter hela veckorna för att sedan ligga halvt medvetslösa under helgen? Jag är helt slut. Har krupit ner under duntäcket och slötittar på gamla äventyrsfilmer. Det är visserligen fantastiskt roligt på fyran, men kommer resten av mitt liv vara dedikerat åt jobb nu?

Här är något som jag reflekterade över en dag för länge sedan då jag kände att livet var rätt meningslöst:

Jag tänker på mänskligheten: förmodligen den onödigaste djurarten som någonsin flanerat på denna jord. Tänk dig en vanlig svensk. Dygnet har 24 timmar varav nio timmar går åt till jobb (en timme reserverad för lunch). Räkna bort minst en timme för transport till och från arbete, en timme för frukost, tandborstning etc, och åtta timmars sömn. Det ger fem timmar per dygn över till annat. Vad gör de då? En timme går åt till middagsplanerande och ätande och en timme för att varva ner. Tre timmar kvar. Sedan ska de titta på rapport och någon mysig film för att koppla av och fly vardagen. Dygnet är slut. När fan ska man leva? Lördag och söndag? Vem kom på den absurda idén att endast 29% av livet ska vara ledig tid? Oftast har man dessutom flera "måsten" att ta tag i på helgen, så fritiden förvinner ändå. Hur kan en art som baserar hela sin existens på ett påhittat låtsasting – pengar, överleva?

/K

Inga kommentarer:

Sitemeter